Ozdobą Puli jest koloseum. Trochę mniej może dziś zadbane niż rzymskie. Niemniej jednak imponujące.

Wokół rzymskiej areny w Puli, związano w 2003 roku najdłuższy krawat na świecie. Rekord odnotowano w Księdze Guinnessa, i jak dotąd nikt go nie pobił. Chorwaci są dumni, że rekwizyt z ich narodowego stroju, który przeszedł chrzest bojowy wraz z chorwackimi regimentami z armii Ludwika XIII, króla Francji, jest dziś najważniejszym, używanym na całym świecie dodatkiem do garnituru. Kulturę krawata propaguje chorwacka Academia Cravatica.

Rekordowy krawat zawiązano 18 października, w Międzynarodowym Dniu Krawata.

Koloseum w Puli, fot. Paweł Wroński

Koloseum w Puli, fot. Paweł Wroński

Dzieje Puli liczą bez mała 3000 lat. Miasto założyli Histrowie, jedno z plemion iliryjskich. Około I w. przejęli je Rzymianie i zagospodarowali po swojemu. Za panowania Wespazjana wznieśli arenę, która dziś jest 6. pod względem wielkości, a jednocześnie najlepiej zachowanym antycznym amfiteatrem. Kiedyś walczyli na niej gladiatorzy. Współcześnie służy jako scena różnorodnych wydarzeń kulturalnych.

Koloseum w Puli, fot. Paweł Wroński

Koloseum w Puli, fot. Paweł Wroński

Włoska para, która podobnie do nas zmierzała w kierunku areny, przystanęła na prowadzącej do koloseum ścieżce. Przez chwilę oglądali w zadumie słynny zabytek. – Rzeczywiście, rzymskie jest bardzo podobne – stwierdzili nie bez uznania. 🙂

INFO
Pula: www.pulainfo.hr
Academia Cravatica: www.academia-cravatica.hr

Krótkim filmem zamieszczonym na kanale Youtube, pt.: “Croata the Cravat – How the tie was created?”, Drago Karlo opowiada historię krawata.


Smart ForFour z automatyczną skrzynią biegów, którym pod koniec kwietnia 2016 przemierzaliśmy Chorwację kontynentalną, wyspę Krk i Istrię, fot. Paweł Wroński

Smart ForFour z automatyczną skrzynią biegów, którym pod koniec kwietnia 2016 przemierzaliśmy Chorwację kontynentalną, wyspę Krk i Istrię, fot. Paweł Wroński

Materiał z cyklu „Europa na weekend”, przygotowanego przy wsparciu Mondial Assistance przez Klub Leniwca w ramach projektu medialno-promocyjnego dla Mercedes-Benz Polska.