O tym co lubimy w jej kraju odwiedzać najbardziej, a co umyka naszej uwadze, rozmawiamy z ambasadorem Grecji w Polsce, panią Tasią Athanasiou.

Grecja należy do popularnych kierunków letniego wypoczynku. Polacy lubią Wasze plaże, pamiątki starożytnej kultury i smak meze. Jak w ostatnich latach wypadamy jako klienci greckich hoteli, pensjonatów, plaż? Czy Grecja obserwuje wzrost czy spadek zainteresowania ze strony polskich turystów?

Tasią Athanasiou (TA) ⇒ Rzeczywiście, goście z Polski coraz częściej odwiedzają Grecję. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Operatorów Turystyki Grecja znajduje się na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o liczbę rezerwacji dokonywanych na loty czarterowe. Jednocześnie aż cztery greckie destynacje (Heraklion, Rodos, Korfu oraz Zakintos) znalazły się na liście 10 kierunków turystycznych najchętniej wybieranych przez Polaków. W roku 2013 zanotowaliśmy w Grecji spektakularny, ponad 40-procentowy wzrost liczby polskich turystów w stosunku do roku 2012. Jak wynika ze wszystkich dostępnych na chwilę obecną danych, rok 2014 przyniesie kolejny duży wzrost, a liczba gości z Polski przekroczy poziom z roku 2013, w którym to odwiedziło nas 385 tys. osób.

Greckie wakacje oferuje większość polskich touroperatorów. Wyspy – Santorini, Kos, Kreta i Rodos – są symbolami udanych wakacji dla wielu Polaków. Ateny, klasztory Meteory należą do wycieczkowego kanonu. Co Pani zdaniem pomijamy podczas wycieczek i urlopów w Grecji? Gdzie Polacy nie docierają, czego jeszcze nie odkryli?

TA ⇒ Grecja jest kierunkiem turystycznym o bardzo zróżnicowanym charakterze. Nasz kraj to nie tylko morze i słońce. Grecja oferuje swym gościom znacznie więcej. owo wyjątkowe, harmonijne połączenie śródziemnomorskiego klimatu, wyśmienitej kuchni, dziewiczych plaż, unikalnych zabytków, przepięknych gór i uroczych zakątków z tradycją, kulturą, wartościami, gościnnością i pełną otwartością ich mieszkańców, stanowi z pewnością nasz największy atut. Wszystko to czyni Grecję wyjątkowo pociągającym kierunkiem turystycznym, zarówno dla turystów z Polski, jak i z całego świata, którzy odwiedzają nas przez cały rok, pragnąc doświadczyć tej wspaniałej atmosfery. Ksanti, Monemvasia, Olimpia, Lakonia, Epir, Delfy to jedynie kilka z całej rzeszy tych pięknych i tajemniczych miejsc do odkrycia i poznania, których chcielibyśmy zaprosić naszych gości z Polski.

Osoby preferujące aktywny wypoczynek uwielbiają meltemi – fenomen klimatyczny Morza Egejskiego. Plażowicze może trochę mniej, bo silne podmuchy tego wiatru potrafią sypnąć im piaskiem w oczy. Egipt, który nastawił się ostatnio na promocję aktywnego wypoczynku, pozyskał nawet ambasadora swoich warunków naturalnych w osobie kitesurferki Karoliny Winkowskiej, by się w Polsce intensywniej promować. Czy Grecja ma w zanadrzu jakąś podobną kampanię, czy też idziecie innym torem?

Tasia Athanasiou

Tasia Athanasiou

TA ⇒ W ostatnich latach alternatywne formy turystyki cieszą się w Grecji wielkim powodzeniem. Grecja oferuje swym gościom szeroką gamę możliwości uprawiania aktywnego wypoczynku – świetnie odnajdą się tu pasjonaci górskich wędrówek, wspinaczki, trekkingu i kolarstwa górskiego, grotołazi oraz entuzjaści sportów wodnych, którzy mają tu do dyspozycji 20 tys. km linii brzegowej, kryształowo czystą wodę i oczywiście meltemi, ten wspaniały grecki wiatr niosący latem orzeźwienie wszystkim, którzy odpoczywają nad Morzem Egejskim. Jeśli chodzi o promocję alternatywnych form turystyki, to trzeba najpierw powiedzieć, że strategia informacyjna Grecji opiera się na działach tematycznych odpowiadających głównym sektorom greckiej turystyki, takim jak: turystyka plażowa (słońce i morze), turystyka kulturalna, nurkowanie, turystyka zdrowotna i uzdrowiskowa (Health and Wellness), turystyka luksusowa i inne. W każdym z tych działów Grecja stara się przedstawić możliwie jak najpełniejszą ofertę obejmującą swym zasięgiem cały kraj, co daje odwiedzającym ją turystom możliwość wybrania i łączenia różnego rodzaju form aktywności. W podobny sposób zamierzamy promować naszą ofertę w zakresie alternatywnych form turystyki również tu, w Polsce. Wykorzystując nasze dotychczasowe doświadczenia będziemy starali się, w sposób jak najbardziej bezpośredni i nowatorski, dotrzeć do poszczególnych środowisk związanych z daną formą alternatywnego wypoczynku. Niewykluczone, że w tym przedsięwzięciu szukać będziemy również wsparcia ze strony polskich gwiazd sportu.

Jak będzie na co dzień funkcjonowało otwierane właśnie w Polsce biuro promocji greckiej turystyki? Czy będzie głównie pośrednikiem między Waszymi regionami i firmami z sektora usług turystycznych a touroperatorami? Punktem narodowej informacji turystycznej kolportującym foldery, mapy i rozsyłającym prasowe informacje do mediów? A może czymś więcej – organizatorem imprez prezentujących Grecję i jej kulturę w naszym kraju?

TA ⇒ Głównym zadaniem powstającego właśnie w Warszawie Biura Greckiej Organizacji Turystycznej, obejmującego swym działaniem Polskę, Czechy i Słowację, będzie promocja greckiej oferty turystycznej oraz turystycznego wizerunku Grecji w wyżej wymienionych krajach. Biuro zajmować się będzie między innymi przygotowywaniem i realizacją konkretnych działań promocyjnych w Polsce, takich jak np. uczestnictwo w targach i wystawach branżowych, organizacja objazdowych akcji reklamowych, opracowywanie internetowych strategii promocyjnych czy promocji z wykorzystaniem tradycyjnych środków masowego przekazu. Biuro współpracować będzie również z touroperatorami i innymi podmiotami w celu realizacji wspólnych projektów promujących Grecję. Planowane jest również nawiązanie współpracy z podmiotami prywatnymi i państwowymi w Grecji i organizowanie przy ich pomocy podróży zapoznawczych (fam trips), dzięki którym Polacy będą mieli okazję odkryć nowe wspaniałe miejsca w naszym kraju. Kolejnym ważnym zadaniem będzie badanie i obserwowanie polskiego rynku oraz panujących na nim trendów. Przede wszystkim jednak chcemy przedstawić Polakom Grecję „nieznaną”, poprowadzić ich nowymi szlakami. Pragniemy, by Grecja wpisała się na stałe w polską świadomość jako destynacja gwarantująca udany wypoczynek i pełne zadowolenie i aby wszyscy nasi polscy goście wracali do nas jak najczęściej. Chcemy, by stali się oni naszymi ambasadorami w Polsce.

Coraz większe zainteresowanie – oprócz wypoczynku na plaży, SPA i zwiedzania zabytków budzą cele kulturalne – festiwale, huczne obchody ugruntowanych w tradycji świąt, bo są okazją do poznania kultury, muzyki, upodobań odwiedzanego kraju. Wielu Polaków interesuje się więc kalendarzami imprez. O których wydarzeniach nie wolno, Pani zdaniem, zapomnieć, ze względu na rozmach, atmosferę, oryginalność? Czy Pani Ambasador ma jakieś osobiste preferencje, i zechciałaby się tym podzielić z Polakami planującymi urlop w słonecznej Helladzie?

TA ⇒ Grecja to prawdziwy raj turystyki kulturalnej, a każda podróż do naszego kraju jest równocześnie okazją do spotkania z historią i sztuką. Wycieczki edukacyjne, przedstawienia teatralne, festiwale, pielgrzymki, zabytki archeologiczne, wystawy, muzea to tylko niewielka część bogatej oferty kulturalnej, jaką może poszczycić się Grecja. W greckim kalendarzu kulturalnym poczesne miejsce zajmuje odbywający się co roku latem Athens & Epidaurus Festival. To jedno z największych i najważniejszych wydarzeń kulturalnych, prawdziwe święto dla miłośników teatru. Przedstawienia odbywają się w położonym u stóp Akropolu Odeonie Heroda Attyka oraz w antycznym teatrze w Epidavros. Równie godnymi polecenia są Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Salonikach oraz Festiwal Filmów Krótkometrażowych w Dramie. Oba festiwale odbywają się w listopadzie. Warto się na nie wybrać i przy okazji poznać Saloniki oraz region Macedonii i Tracji, które wyjątkowo pięknie prezentują się w jesiennej szacie. Ateńska Opera Narodowa, centrum sztuki „Onassis Cultural Center” czy sala koncertowa Megaron Athens Concert Hall to tylko część miejsc, które powinni odwiedzić miłośnicy sztuki podczas swego pobytu w stolicy Grecji. Kończąc, chciałabym jeszcze raz powtórzyć to, o czym mówiłam wcześniej. Jestem przekonana, że Grecja jest krajem, który posiada wszelkie cechy, by stać się na stałe ukochanym kierunkiem turystycznym dla naszych polskich przyjaciół. Coraz więcej polskich turystów odwiedza Grecję i zakochuje się w niej, co jest dla nas źródłem wielkiej radości.

Opracowanie: Paweł Wroński

Wywiad był publikowany na łamach magazynu “Świat Podróże Kultura” w numerze wrzesień-październik 2014 na str. 78-79.