Główną kampanią Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT) o zasięgu światowym w tym roku jest „Niemcy jako cel podróży – 30 lat po upadku Muru Berlińskiego”. Główne obchody odbyły się w tym miesiącu, ponieważ 9 listopada 1989 r. zapisał się na trwale w historii Niemiec. Tego dnia zostały otwarte przejścia graniczne pomiędzy Wschodnim i Zachodnim Berlinem, co skutkowało otwarciem granicy dzielącej Niemiecką Republikę Demokratyczną od Republiki Federalnej Niemiec. „Pokojowa Rewolucja” i upadek Muru Berlińskiego zaowocowały zjednoczeniem Niemiec 3 października 1990 r.

Zainteresowanie tematem kampanii jest bardzo duże, także za granicą. Petra Hedorfer, prezes zarządu DZT poinformowała: „Przy okazji poprzednich jubileuszy prowadziliśmy już ciekawe kampanie, które miały pokazać zjednoczenie, jako największy zysk dla niemieckiej turystyki. W 30. rocznicę upadku Muru skupiamy się na cyfrowej komunikacji, wykorzystując Instagram Stories i prowadząc działania marketingowe w mediach społecznościowych.”

Zgodnie z tym planem przedstawiciele klasycznych mediów i influencerzy z wielu krajów, od czerwca do września, odbyli wiele podróży po całym kraju. Opisane przez nich wrażenia są publikowane z hashtagami #Germany30reunified, #HanseMerkur oraz #HandinHand m.in. na: kanale instagramowym DZT, stronie internetowej www.germany.travel, na różnych platformach w mediach społecznościowych oraz na kontach własnych influencerów.

Dla tego środowiska była zorganizowana konferencja w Berlinie w dniu 20 września, gdzie została zaprezentowana prezentacja dot. rozwoju turystyki. Badania statystyczne prowadzone są dopiero od 1993 r., kiedy odnotowano 34,7 mln noclegów gości zagranicznych (31 mln w RFN i 3,4 mln w NRD). Do 2018 r. liczba ta wzrosła ponad dwukrotnie – do 87,7 mln. Wynik ten pozwala na zajęcie przez Niemcy wysokiej pozycji wśród światowych liderów turystyki. Wyjątkowe osiągnięcia to: pierwsze miejsce w targach branżowych i drugie w podróżach luksusowych. W rankingu europejskim aż w czterech segmentach turystyki pierwsza lokata należy do Niemiec. Są to: konferencje i kongresy, wyjazdy kulturalne, podróże miejskie oraz podróże dla młodych ludzi w wieku 15 – 24 lat.

Szczególnie dobre efekty za lata 1993-2018 osiągnęły wschodnie kraje związkowe. Liczba zagranicznych noclegów wzrosła tu sześciokrotnie, z 3,4 mln do 20,5 mln, z czego aż 15,1 mln noclegów przypada na Berlin. Byłe landy NRD zajęły następujące pozycje: 9. – Saksonia (2,2 mln noclegów), 11. i 12. – Brandenburgia i Meklemburgia-Pomorze Przednie (1,1 mln noclegów), 13. i 14. – Turyngia i Saksonia Anhalt (0,6 mln noclegów).

W Warszawie powyższe wyniki zostały zaprezentowane przez Tomasza Pędzika – dyrektora przedstawicielstwa Niemieckiej Centrali Turystyki podczas spotkania z dziennikarzami w dniu 6 listopada. Na jego miejsce zostało wybrane Muzeum PRL, nawiązując tym samym do historii NRD. Jego wypowiedź poświęcona też była historii Muru Berlińskiego.

Po zwiedzeniu placówki grupa udała się zabytkowym autobusem, tzw. „ogórkiem”, do wcześniejszej siedziby ambasady RFN na ulicy Dąbrowieckiej. Od sierpnia do listopada 1989 r. organizowała ona schronienie i wsparcie dla około 6 000 obywateli z NRD w ich drodze na Zachód. Dużą pomoc okazali im także Polacy: rząd Tadeusza Mazowieckiego, „Solidarność”, PCK, Kościół, mieszkańcy Warszawy, szczególnie Saskiej Kępy. Informuje o tym tablica z 2004 r.

Ostatnim przystankiem było integracyjne spotkanie w restauracji „Mała Warszawa” na Pradze. Tu na uczestników czekała niespodzianka – symboliczne uderzanie młotkami w przestrzeń, co przekładało się na burzenie fragmentów Muru Berlińskiego na ekranie.

Na kampanię 30. upadku Muru Berlińskiego i Zjednoczenia Niemiec składa się wiele projektów i działań. Główne uroczystości przypadły oczywiście 9 listopada. Na ten dzień władze Niemiec zaprosiły do Berlina głowy państw Grupy Wyszehradzkiej. Prezydent Frank Steinmeier i kanclerz Angela Merkel dziękowali Polakom, Czechom, Słowakom i Węgrom za wkład w tę dziejową zmianę. Polskę reprezentował prezydent Andrzej Duda.

Przez 7 dni (4-10 listopada) trwał festiwal pt. „30-lecie Pokojowej Rewolucji – Upadek Muru”. Stolica zamieniła się w wyjątkowe tereny wystawowe i koncertowe. Wzdłuż Trasy Rewolucji – w 7 miejscach – odbyło się ponad 200 różnorodnych imprez, nawiązujących do strategicznych wydarzeń lat 1989/1990. W programie znalazły się m.in.: wystawy, ekspozycje z historycznymi zdjęciami, filmami, nagranymi wspomnieniami, videoinstalacje, koncerty muzyczne, sztuki teatralne, filmy, prelekcje, dyskusje z dziennikarzami, historykami i politykami, zwiedzanie z przewodnikiem, workshopy. Projekt pt. „Mówiące fasady” polegał na oświetleniu ścian wybranych budynków projektorami 3D.

Punktem kulminacyjnym festiwalu był spektakl, stanowiący połączenie performance i muzyki, zaprezentowany na scenie przy Bramie Brandenburskiej wieczorem 9 listopada. Obejrzało go ponad 100 000 osób.

Przez cały tydzień największym powodzeniem cieszyła się instalacja sztuki, również przy Bramie Brandenburskiej, pt. „Wizje w ruchu”. Tworzyło ją 30 000 wiadomości w postaci wspomnień i życzeń, zapisanych w lipcu przez ludzi z całego świata na kawałkach kolorowych taśm. Forma ta była oddaniem hołdu dla bohaterów Pokojowej Rewolucji, którzy swoje poglądy głosili z narażeniem życia.

Wyjątkowe przeżycia zapewniała aplikacja pt. „MauAR”, funkcjonująca na iPadach udostępnianych do wypożyczenia. Na ekranie pokazywały się obrazy z 3 lat: 1961 r., 1971 r. i 1981 r., przedstawiające wybrane odcinki Muru. W aplikacji zainstalowano także 5 epizodów, m.in. o demonstracji z 4 listopada 1989 r. na Alexanderplatz.

Ponad 30 opowieści świadków historycznych wydarzeń można było odsłuchać przy pomocy Messengera na Facebooku.

Głównym pomysłodawcą i realizatorem obchodów jubileuszu jest firma Kulturprojekte Berlin GmbH. Niektóre wydarzenia np. wystawy nadal są czynne, a w przypadku spektakli, prelekcji wyznaczone są terminy obejmujące kolejny rok 2020.

Informacji dostarcza strona internetowa https://www.kulturprojekte.berlin/projekt/30-jahre-friedliche-revolution-mauerfall/, a także www.visitberlin.de Berlin Tourismus Marketing GmbH – i Niemieckiej Centrali Turystyki – www.germany.travel. Tu znajdziemy tematyczny wykaz imprez w innych krajach związkowych.

Na przykład w Lipsku prezentowana jest stała wystawa pt. „Nasza historia. Dyktatura i demokracja po 1945” w ramach Forum Historii Współczesnej. Ukazuje ona aktualne perspektywy dot. historii NRD, Pokojowej Rewolucji, upadku Muru Berlińskiego, ponownego zjednoczenia i procesu współistnienia Wschodu i Zachodu.

Dom Historii w Bonn pokazuje proces zjednoczenia Niemiec, jako część składową wspólnego międzynarodowego rozwoju, a Fundacja Kanclerza Willy’ego Brandta zorganizowała dwie wystawy w Lubece pod tytułami „Podzielone miasto – Berlin 1945-1989” oraz „Willi Brandt i Mur”.

Kampania wykracza daleko poza uhonorowanie tej historycznej daty, co stwarza wyjątkową platformę dla wielu partnerów DZT ze wszystkich 16 krajów związkowych do zaprezentowania swoich produktów turystycznych, w tym także mniejszych i średnich przedsiębiorstw. Informacje o tym na www.germany.travel. 

Opr. Majka Fudała

Zdjęcia:
1. Zwiedzanie Muzeum PRL, zdj. Niemiecka Centrala Turystyki w Warszawie.
2. Symboliczne burzenie Muru Berlińskiego, zdj. Niemiecka Centrala Turystyki w Warszawie.
3. Wystawa pod gołym niebem, zdj. Alexander Rentach. Źródło – Kulturprojekte Berlin GmbH.
4. Projekcja video 3D na Placu Aleksandra (Alexanderplatz), zdj. Alexander Rentach. Źródło – Kulturprojekte Berlin GmbH.
5. Spektakl przy Bramie Brandenburskiej (9.11.19), zdj. Martin Diepold. Źródło – Kulturprojekte Berlin GmbH.
6. Instalacja sztuki pt. „Wizje w ruchu“, zdj. Martin Diepold. Źródło – Kulturprojekte Berlin GmbH.
7. Mur Berliński w aplikacji 3D MauAR, zdj. Stefan Vincent. Źródło – Kulturprojekte Berlin GmbH.