Na czym ma polegać strategia rozwoju turystyki w Szczecinie i całym regionie zachodniopomorskim w najbliższych latach? Na jakich segmentach turystyki skupia się obecnie – turystyka krajowa, biznesowa? Czy turystyka w regionie wróciła do poziomu sprzed pandemii? Mówi się, że wciąż najsłabsze wyniki ma przyjazdówka – czy w Szczecinie odczuwalny jest nadal brak turystów z zagranicy? A może wszystko wróciło do normy?
W Szczecinie turystyka ma charakter raczej tranzytowy w przypadku grup, a w przypadku osób indywidualnych popularne są wyjazdy typu city break. Obserwujemy także zmieniający się profil turysty; przybywa atrakcji dla rodzin z dziećmi i grup dziecięcych i młodzieżowych (od kilku lat mamy Holiday Park, a także Muzeum Techniki i Komunikacji, pod koniec maja br. otwarte ma zostać Morskie Centrum Nauki, a w przyszłym roku Fabryka Wody).
Po pandemicznym spowolnieniu ruch turystyczny w Szczecinie wzrósł i zmieniła się jego forma. Zauważyliśmy, że turyści częściej podróżują indywidualnie niż w grupach, a pobyt rezerwują z małym wyprzedzeniem. Od zeszłego sezonu obserwujemy dużo większe zainteresowanie Szczecinem, niż przed pandemią. Przypuszczamy zgodnie z przewodnikami i hotelarzami, że jest to związane z konfliktem za wschodnią granicą – turyści wybierają miejsca z dala od wojny, czyli województwa bliżej zachodniej granicy. Mocną stroną miasta jest także to, że nie jest ono zatłoczone. Po pandemii turyści szukają spokojniejszych miejsc, które jawią im się jako bezpieczniejsze, niż zatłoczone Warszawa i Kraków.
Pandemia spowodowała także, że chętniej poznajemy bliższą okolicę. Miasto po pandemii odwiedza więcej turystów z sąsiednich niemieckich landów. Specjalnie z myślą o nich rozbudowaliśmy swoją ofertę – mają do dyspozycji m.in. Transgraniczne Spacery Miejskie, naszą aplikację Explore Oder, która obejmuje tereny po wschodniej i zachodniej stronie Odry, a także informacje o imprezach organizowanych w mieście.
W ostatnich dziesięcioleciach Szczecin wzbogacił się o nowe atrakcje turystyczne i kulturalne – można powiedzieć, że niektóre z nich zyskały miano ikon architektury (wystarczy wspomnieć obsypaną nagrodami Filharmonię Szczecińską i Centrum Dialogu Przełomy). Oczywiście jest jeszcze Zamek Książąt Pomorskich czy Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia – obie budowle stały się lokalnymi ośrodkami kultury. Czy podobna przyszłość czeka Morskie Centrum Nauki w Szczecinie? Jakie nowe inwestycje związane z turystyką planowane są na przyszłość?
Morskie Centrum Nauki przyciągnie osoby, które przyjadą do Szczecina na krótką wycieczkę podobnie jak powstająca Fabryka Wody. To bez wątpienia jedna z najciekawszych atrakcji, która ma zostać otwarta na początku przyszłego roku. To nowoczesny kompleks rekreacyjno-rozrywkowy powstający w centrum Szczecina. Do dyspozycji gości będą m.in.: baseny, plaża, zjeżdżalnie, sauny, strefa wellness i kompleks sportowy. W kompleksie jest także amfiteatr, który zimą może zostać przekształcony na lodowisko. Cechą szczególną Fabryki Wody jest centrum edukacyjne, które pokaże podróż przez kosmos, historię ludzkości i oceaniczne głębiny. Elementem spajającym całą koncepcję jest woda.
W mieście trwa także kompleksowa przebudowa alei Wojska Polskiego, która uczyni ją bardziej przyjazną ludziom. Podobne przebudowy przeszła już część innych ulic w śródmieściu. Miasto dysponuje zmodernizowanymi bulwarami i w kolejnych latach dalej będzie kierować się w stronę wody. W centrum Szczecina na terenach leżących tuż nad wodą powstają nieruchomości z własną keją.
Co stało u podłoża powołania Centrum Nauki? Marszałek województwa w jednym z wywiadów mówił, że stworzenie centrum nauki poświęconego morskości i przemieszczaniu się drogą wodną wpisuje się w tożsamość Szczecina i regionu. O związkach z morzem ma przypominać także bryła budynku na Łasztowni. Czy Centrum będzie koncentrować się na aspekcie naukowym, czy ma także przyciągać turystów? Kiedy możemy spodziewać się otwarcia?
Najnowszym obiektem na mapie miasta jest Morskie Centrum Nauki. Jego otwarcie zaplanowano 27 maja. Znajduje się tutaj wystawa o morzu, oceanach i szeroko rozumianej żegludze. Najmłodsi z pewnością docenią interaktywną część Centrum, gdzie będą mogli poznać tajniki życia na wodzie, pod wodą i na statku. Widoczna już z zewnątrz obiektu kula to najnowocześniejsze w Polsce planetarium, które dostarcza niezwykle realistycznych przeżyć.
Wraz ze wzrostem przychodów z turystyki biznesowej miasta i regiony kładą coraz większy nacisk na jej rozwój. Potencjał MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions) doceniają zarówno władze samorządowe, jak i przedsiębiorcy. W Polsce convention bureau są już w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, łodzi, Lublinie, ostatnio dołączyły do tej listy Katowice z Silesia Convention Bureau. Czy Szczecin ma w planach powołanie takiego biura?
W spółce Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia powołaliśmy zespół, który pilotażowo jako Szczecin Convention Bureau Project wchodzi w tym roku z działaniami na rynek MICE. Kiedy poznamy lepiej charakterystykę tego rynku przekażemy wnioski i potrzeby władzom miasta, co pozwoli zaplanować działania i środki finansowe w kolejnych latach. Efektem będzie także poznanie potrzeb meeting planner’ów i lepsze zaprojektowanie naszej oferty. Adres strony internetowej www.conventionszczecin.eu
Czy Szczecin posiada wystarczającą infrastrukturę (obiekty hotelowe i konferencyjne, ośrodki akademickie, profesjonalne firmy zajmujące się organizacją wydarzeń), by convention bureau mogło tu efektywnie pełnić swoją rolę i przyciągać biznes do miasta? Na plus z pewnością można zapisać dostępność komunikacyjną.
Szczecin posiada odpowiednią infrastrukturę do tego typu działań. Powstają także kolejne hotele o wysokim standardzie z rozbudowanym zapleczem konferencyjnym; dwa lata temu otwarty został Courtyard by Marriott, w zeszłym roku otwarto Ibis Styles, w tym roku otwarty zostanie Hampton by Hilton. W mieście działają dedykowane wydarzeniom w tym biznesowym obiekty takie, jak centrum konferencyjne Hanza Tower, hala widowiskowo-sportowa Netto Arena, a także dziesiątki agencji eventowych zajmujących się organizacją wydarzeń.
Zrozumienie, jak funkcjonuje rynek MICE, wymaga czasu, cierpliwości i nakładu środków. Convention bureau to przede wszystkim wizytówka miasta, regionu czy kraju, jest pierwszym punktem kontaktowym, pośrednikiem dla korporacji i firm planujących organizację spotkań biznesowych, kongresów i konferencji. W budowaniu relacji i zaufania na międzynarodowym rynku wydarzeń kluczowa jest rola osób kierujących biurem i współpraca całej lokalnej branży. Kto miałby nim zarządzał?
Jaka będzie strategia rozwoju nowego convention bureaux? Czy brane będą pod uwagę popularne obecnie trendy, takie jak działania w obszarze CSR, sustainable events? Czy biuro będzie mogło liczyć na wsparcie władz miasta/regionu?
Założyliśmy ścisłą współpracę Szczecin Convention Bureau Project z Poland Convention Bureau m.in. przy opracowaniu raportu Przemysł Spotkań i Wydarzeń w Polsce. Powstała także strona internetowa dedykowana segmentowi MICE, na której kompleksowo prezentujemy ofertę miasta w zakresie turystki biznesowej. Opracowaliśmy także wydawnictwo „Szczecin Meetings Guide”, a już w sierpniu organizujemy wizytę studyjną meeting planner’ów, ale to nie wszystko. Bierzemy także udział w wydarzeniach i spotkaniach branży MICE.
Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia to spółka miejska, której Miasto Szczecin powierzyło zadanie promocji turystycznej miasta. Spółka prowadzi działania w zakresie marketingu turystycznego, prowadzi Centrum Informacji Turystycznej, jest organizatorem wydarzeń odbywających się w przestrzeni miejskiej oraz operatorem hali widowiskowo-sportowej. W ramach swoich zadań zarządza też nabrzeżami i jest operatorem miejskiej mariny.
Z Leopoldem Korytkowskim Dyrektorem ds. Turystyki i Wydarzeń w spółce miejskiej Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia Sp. z o.o.o rozmawiała: Ewa Kubaczyk
Zdjęcia: Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia Sp. z o.o., Dorota Olendzka