W 2023 roku Wrocław odnotował kolejny znaczący wzrost popularności wśród turystów, przyciągając miliony odwiedzających. Dane nie pozostawiają złudzeń – miasto zanotowało prawie 7% wzrost liczby turystów korzystających z miejsc noclegowych w porównaniu do ubiegłego roku, zbliżając się niemal do wyników sprzed pandemii. Tendencja ta potwierdza powrót miasta do dawnej świetności, pomimo trudnych warunków ostatnich lat.

Dziś, w Muzeum Pana Tadeusza, zaprezentowane zostały badania dotyczące branży turystycznej oraz podsumowanie turystyki we Wrocławiu w roku 2023. Prezydent Jacek Sutryk podkreślił, że miasto nieustannie dąży do umocnienia swojej pozycji jako kluczowego centrum kultury, nauki i turystyki, nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Wzrost liczby turystów jest dowodem na atrakcyjność oraz otwartość miasta.

“Jesteśmy dumni z faktu, że Wrocław cieszy się ciągłym zainteresowaniem, pomimo trudności, jakie niesie ze sobą pandemia i inne wydarzenia. Wierzymy, że nadchodzące lata przyniosą kolejne rekordowe liczby odwiedzających” – powiedział prezydent Jacek Sutryk.

Wzrost zainteresowania turystów krajowych i zagranicznych
Zainteresowanie turystów, zarówno krajowych, jak i zagranicznych, wzrosło w 2023 roku, a Wrocław cieszył się większą liczbą odwiedzających niż rok wcześniej. Grudzień okazał się rekordowym miesiącem pod względem liczby turystów korzystających z wrocławskiej bazy noclegowej, głównie dzięki Jarmarkowi Bożonarodzeniowemu. W tym czasie skorzystało z niej aż 115 tysięcy gości. Dodatkowo odsetek turystów zagranicznych wzrósł do 26%, co przewyższa średnią krajową (21%). Turystyka krajowa również utrzymuje się na wysokim poziomie, będąc tylko o 2% niższą niż w rekordowym 2019 roku.

Alfred Wagner, prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej, podkreśla Efektywna strategia promocyjna oraz ciężka praca nad poprawą oferty turystycznej miasta przynoszą pozytywne rezultaty. Wzrost liczby turystów zagranicznych jest szczególnie zachęcający, sugerując międzynarodowe uznanie dla Wrocławia jako atrakcyjnego miejsca pełnego kultury i historii. Mimo sukcesów, planowane są dalsze działania mające na celu jeszcze większe zwiększenie atrakcyjności Wrocławia.”

Najbardziej popularne atrakcje turystyczne we Wrocławiu biją rekordy popularności
Wrocławskie ZOO, które zawsze cieszy się dużym zainteresowaniem, odwiedziło w 2023 roku o 7% więcej gości niż rok wcześniej – łącznie 1,7 miliona osób, co stanowi także wzrost o 15% w porównaniu z 2019 rokiem. Panorama Racławicka również doświadczyła spektakularnego wzrostu popularności, z 43% więcej odwiedzających w porównaniu do 2022 roku, przewyższając poziom z 2019 roku. Dodatkowo ponad 2 miliony gości odwiedziło w tym roku wrocławski Aquapark, który cieszył się jeszcze większym zainteresowaniem niż w poprzednim roku.

Hydropolis (400 tysięcy osób) oraz Kolejkowo (230 tysięcy osób) także odnotowały wzrost liczby odwiedzających. Łączna liczba turystów, którzy odwiedzili główne atrakcje we Wrocławiu w 2023 roku (ZOO, Panorama Racławicka, Kolejkowo i Hydropolis) wyniosła ponad 2,6 miliona.

Wzrost ruchu lotniczego potwierdza atrakcyjność Wrocławia jako kierunku turystycznego.
W zeszłym roku Wrocławski Port Lotniczy uruchomił nowe połączenia, w tym do Seulu i Valencii. Osiągnął najwyższą w historii liczbę obsłużonych podróżnych, a rekordowe wyniki każdego kolejnego miesiąca przyczyniły się do ogólnej liczby 3,9 mln pasażerów. Liczba przylatujących na lotnisko wrocławskie pasażerów w 2023 roku wzrosła o imponujące 36% w porównaniu z rokiem poprzednim, co jest najlepszym wynikiem od czterech lat. Szczególnie lipiec i sierpień przyciągnęły najwięcej podróżnych, co potwierdza Wrocław jako atrakcyjne miejsce zarówno dla turystów krajowych, jak i zagranicznych.

Wyzwania i perspektywy rozwoju turystyki we Wrocławiu
Mimo intensywnego rozwoju rynku turystycznego we Wrocławiu, miasto stoi przed zadaniem przywrócenia poziomu turystów zagranicznych sprzed pandemii. Jednakże dynamiczny wzrost w różnych segmentach turystyki oraz rosnąca popularność kluczowych atrakcji dają silne podstawy do optymizmu.

Wrocław, konkurując z Gdańskiem o tytuł trzeciego najpopularniejszego kierunku turystycznego w Polsce, po Warszawie i Krakowie, kontynuuje swoje działania promocyjne i inwestycje w infrastrukturę turystyczną. Miasto zachęca wszystkich do poznania jego unikalnego charakteru, bogatej historii, kultury oraz niepowtarzalnych atrakcji, które tworzą niezapomnianą ofertę dla odwiedzających z kraju i całego świata.

W ubiegłym roku Wrocław zorganizował kampanię „Wrocław Miasto Przygody”, skierowaną do turystów z kraju i zagranicy, w której udział wziął m.in. znany aktor Daniel Olbrychski. Spot promujący kampanię został niedawno nagrodzony na festiwalu w Warszawie w kategorii najlepszego spotu turystycznego. Miasto nieustannie stara się przyciągać coraz większą liczbę turystów i promować swoje unikalne walory, aby umocnić swoją pozycję na mapie turystycznej Polski.

Źródło: Urząd Miejski Wrocławia (Municipality of Wroclaw)
www.visitwroclaw.eu, www.wroclaw.pl